Kunagi kinkis üks Moskva kunstnik Brusilovski mulle oma graafilise lehe nimega Privjazannosti – Seotused.  See rippus meie elutoa seinal, kuni me tast tüdinesime.  Tõsiasi, et me kõik oleme paljude inimestega (vaimselt) seotud, ei vaja kogu aeg meeldetuletamist. Küll aga on võiks huvi pakkuda see, mismoodi me seotud oleme ehk millised on meie seotuse stiilid. Seda teemat on viimasel ajal ka üsna palju uuritud, eriti baasilisi seoseid lapse ja vanemate vahel.  On leitud, et see, mis toimub esimese kahe eluaasta jooksul lapse ja ema vahel, määrab kogu hilisema perioodi arengu iseärasused.

wordle-steps-emotional-intelligenceNt. John Bowlby jt. uurimustest on selgunud, et normaalse arengu eelduseks on lapse ja ema emotsionaalne seotus, mis on liigi ellujäämise ja kohastumise jaoks oluline. Sisuliselt on tegemist emotsionaalse eneseregulatsiooniga, mille oluliseks osaks on oskus hirmudega toime tulla. Lähedane suhe annab lapsele turvalisuse, mis omakorda võimaldab tal hilisemas elus emotsionaalset iseseisvust.  Turvalisuse puudus tekitab suhtlusraskusi, aeglustab vaimsete võimete arengut, tekitab agressiivsust ja madalat enesehinnagut.

Suhetes lastega on vähemalt kolm emotsionaalsete suhete  stiili – turvaline, tõrjuv ja ambivalentne. Viimane tähendab seda, et kui ema lahkumisel laps nutab, siis  taas kohtudes otsib nii kramplikult kontakti kui ka näitab viha ema vastu.  Täiskasvanul väljendub see hirmus, et partner võib ta maha jätta ja vajadusel olla partnerist sõltuv.

Sellised seotused  võivad ilmneda ka töösuhetes.  Paljude juhtide soov, et nende alluvad oleksid iseeseisvad, kõrge initsiatiivi ja vastutusega töötajad, et tarvitse vaatamata nende püüdlustele kunagi täituda, kui töötaja varases elus seda kujundavat seotust oma vanematega  polnud. Tuleb tõdeda, et emotsionaalse intelligentsuse (EQ)võti peitub lapsepõlves.

Siiski näitab praktika, et ka täiskasvanud peast saab oma võimeid arendada, kui selleks  kõvasti pingutada. Juhtidel ja nende abilistel, personali- ja koolitusspetsialistidel,- on sealjuures oluline teadvustada, et arendustöö  viljad ei tule kiirelt kätte. Mulle tundub, et ka meie ühiskond tervikuna on küpsenud selles suunas, et mõtlemine „kiirelt targaks ja rikkaks“ on jäänud seljataha ning enda ja organisatsiooni arendusse ollakse valmis rohkem panustama.